پيام روز جهاني بهداشت در باره فشارخون دكترمارگارت چان –مدير كل سازمان جهاني
داروسازان
مطالعات جدید پزشکی

میهمانان عاليرتبه- كارمندان- خانمها –آقايون خيرمقدم گرم مرا به مناسبت روز جهاني بهداشت پذيرا باشيد.این روز ، روزی است كه ما به مشكل بزرگ هايپرتنشن يا اختلال فشارخون توجه ميكنيم .whoتخمين زده است در جهان از هر 3 نفر بزرگسال بيش از يك نفر فشار خون بالا دارد.در برخي نواحي افريقا تقريبا"نيمي از بزرگسالان فشار خون بالا دارند.

فشارخون بالايكي از مهمترين عوامل مرگ زودرس در بيماريهاي قلبي عروقي است كه همه ساله در حدود4/9 ميليون مرگ از بيماريهاي قلبي و سكته هاي مغزي ناشی می شود ..بيماريهاي قلبي و سكته هاي مغزي مهمترين دليل مرگ ومير جهاني هستند.فشارخون بالا همچنين خطر نارسايي كليه- كوري و چندين بيماري ديگر را افزايش مي دهد و معمولا"با ساير فاكتورهاي خطر مثل چاقي ،ديابت و كلسترول بالا همراه است كه به نوبه خود سلامتي را بيشتر تهديد مي كند .به دلايل ذكر شده فشارخون بالا در افزايش هزينه هاي مراقبت هاي بهداشتي نقش دارد .

در كشورهاي ثروتمند سياستهاي قوي بهداشت عمومي،برنامه هاي پيشگيرانه ،تشخيص و درمان گسترده و قابل دسترس منجر به كاهش شيوع فشارخون بالا شده است متاسفانه در بسياري از كشورهاي در حال توسعه بار بيماري ناشي از فشار خون بالا در دهه گذشته افزايش يافته است .

هدف ما آگاه كردن مردم از فشار خونشان براي جدي گرفتن اختلال فشار خون بالا و سپس كنترل آن است . براي اين منظور آنان نيازمند حمايت از طريق خدمات بهداشتي كارآمد و مسئولانه هستند.

"فشارخون بالا بايد جدي گرفته شود" اين يك هشدار جدي و قابل اعتماد است و معرف آن است که سلامت در خطر است و كاري بايد انجام شود .فشارخون بالا همچنين يك پيام هشدار خاموش است كه معمولا" طي سالها و دهه ها نشانه اي ندارد حتي اگر مقدار آن بطور خطرناك بالا باشد .

تازماني كه مردم امكان يك تست ساده ،ارزان وسريع فشارخون رانداشته باشند اين پيام حياتي ناديده گرفته مي شود .وقتي نشانه هاي فشارخون بالا ظاهر شود بيماريهاي قلبي عروقي پيشرفته شده اند و خطر بروزمشکلات ناگهاني و حاد مثل حمله قلبي ويا سكته مغزي  افزابش مي يابد .با دريافت زود هنگام پيامهاي هشدار،اقداماتي كه ميتوان انجام داد در اوايل كم هزينه تر و كم خطر تر است ولي وقتي فشار خون بالا غير قابل درمان شود به مداخلاتي نظير باي پس قلبي،جراحي ودياليز...نیاز می باشد كه هزينه هاي زيادتر و خطر بيشتري را بدنبال دارد.

فشارخون بالا قابل پيشگيري و درمان است . دانستن سطح فشارخون اولين گام مهم است. برنامه هاي سلامتي در محيط كار ميتواند نقطه شروع بسيار خوبي براي اندازه گيري فشارخون باشد. توصيه هاي ساده و آشنا در پيشگيري نقش اساسي دارند:كاهش مصرف نمك ، تناسب اندام ، فعاليت روزانه ،دانستن وزن ايده ال،خوردن بيشتر ميوه و سبزي و كاهش مصرف غذاهاي فناوري شده به خصوص فست فود ،پرهیز از نوشيدنيهاي شيرين ،عدم مصرف تنباكو و فاصله گرفتن از دودآن و پرهیز از مصرف الکل

در بسياري از مردم تغيير در شيوه زندگي براي كنترل فشارخون كافي است در حاليكه براي عده اي تجويز دارو نيز لازم است .پر فشاري خون ميتواند با داروهاي بي خطر و ارزان درمان شود و از بروز بيماريهاي قلبي سكته مغزي و نارسايي كليوي جلوگيري كند.

توصيه من به عموم اين است سالم باشيد ، فشارخونتان را بدانيد ، هشيارانه عمل كنيد، به سبك زندگيتان توجه كنيد وتوصيه هاي دارويي و مراقبتهاي بهداشتي را به دقت دنبال كنيد.

سلامتي شما در دست شماست اجازه ندهيد يك قاتل نا مريي و خا موش سالهاي زندگي  شما را بدزد.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان داروسازان و آدرس aminataie.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان